۲۱ تير ۱۳۹۸ - ۱۵:۴۲
کد خبر: ۶۱۲۹۵۸
پارسا:

با فرار مالیاتی به شدت برخورد می شود | لزوم ساماندهی امور مالیاتی

با فرار مالیاتی به شدت برخورد می شود | لزوم ساماندهی امور مالیاتی
رییس سازمان مالیاتی کشور با بیان اینکه با فرار مالیاتی به شدت برخورد می کنیم، گفت: در راستای برخورد با فرار مالیاتی تسلیم هیچگونه فشاری نخواهیم شد.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری رسا، امیدعلی پارسا، معاون وزیر و رییس کل سازمان امور مالیاتی کشور در سخنرانی پیش از خطبه جمعه تهران، با بیان این که رهبری پرداخت مالیات را یک فریضه دانسته اند، گفت: کشور باید مبتنی بر درآمدهای مالیاتی اداره شده و وابستگی به نفت به حداقل برسد.

وی با بیان اینکه تقویت مسأله پرداخت مالیات دشمن را در تحمیل فشار و تحریم ناکام می گذارد، ادامه داد: تحریم های ظالمانه حل نمی شود مگر اینکه درآمدهای حقه مالیاتی محقق شود.

پارسا با بیان اینکه در حال مدرن سازی سازمان امور مالیاتی کشور هستیم، عنوان کرد: امروز درصدد هستیم که مالیات عادلانه و متناسب با ثروت و مصرف از همه مردم اخذ شود؛ در کشور ما حدود 37 درصد بودجه از مالیات تأمین می شود، در حالی که در سایر کشورها این رقم بسیار بالاتر است؛ در کشورهای دیگر مردم حدود 25 درصد از درآمد خود را به عنوان مالیات پرداخت می کنند، اما این رقم در کشور ما حدود 8.5 درصد است که با این رقم بسیاری از طرح های عمرانی دولت هم انجام نمی شود.

وی با اشاره به اینکه مردم انتظار دارند اخذ مالیات به صورت عادلانه صورت گیرد، مطرح کرد:  نظام مالیاتی کشور حرکت نوینی را از تشخیص علی الرأس به سوی به تشخیص های مبنتی بر اطلاعات واقعی آغاز کرده است؛ نظام مالیاتی کشور باید به همه گردش های مالی، املاک و دارایی های همه افراد دسترسی داشته باشد تا بتواند به صورت عادلانه برخورد کرده و نظام مالیاتی را سامان بخشد.

رییس سازمان امور مالیاتی با بیان اینکه در حال تجمیع اطلاعات از همه افراد جامعه هستیم تا به پیش نویس اظهارنامه هایی برسیم که واقعیت را نشان می دهد، اظهار داشت: اگر افراد جامعه در حد توان واقعی خودشان در زمینه سامان بخشیدن به مشکلات کشور مشارکت نداشته باشند مشکلات بسیار زیاد می شود.

وی با تأکید بر اینکه امروز در کشور فرار مالیاتی و معوقات مالیاتی بسیاری وجود دارد، تصریح کرد: تصمیماتی اخذ شده است که بتوانیم با این مسأله مقابله جدی داشته باشیم؛ اگر این مسأله حل نشود مشکلات اقتصادی بیشتر خواهد شد.

پارسا  فرار مالیاتی را نوعی خوردن حق مردم و جعل اسناد دانست و بیان کرد: چرا کشور ما زیر 50 درصد از درآمدهای بودجه اش از مالیات برآورد می شود؟ علت این امر آن است که فرارهای مالیاتی بزرگ حتی در برخی بخش های دولتی وجود دارد؛ کسانی که با فرارکنندگان مالیاتی همکاری می کنند، اگر می دانستند پشت صحنه این فرارها چه واقعیتی نهفته است، قطعاً به آنها کمک نمی کردند.

رییس سازمان امور مالیاتی کشور با بیان اینکه امروز باید از هر کسی که هر رقم درآمد و سودی دارد مالیات عادلانه اخذ شود، تأکید کرد: ما باید از کسانی که سالم کار می کنند حمایت کنیم؛ ما با این افراد همراهی و حمایت محدود، مشروط، کاهنده و تضمین دار خواهیم داشت، اما با کسانی که فرار مالیاتی دارند به شدت برخورد می کنیم.

رییس سازمان امور مالیاتی با اشاره به اینکه از درآمدهای بادآورده نیز باید مالیات اخذ شود، گفت: سال گذشته بیش از 5 میلیون و 890 هزار سکه بهار آزادی فروخته شد که 102 هزار نفر در کشور این سکه ها را خریداری کرده بودند؛ 58 هزار نفر از این افراد کسانی بودند که زیر 20 سکه خریده بودند و مشمول مالیات نمی شدند، اما 490 نفر از انها از بیش از هزار سکه خریداری کرده بودند، 38 نفر از انها هر کدام بیش از 5 هزار سکه و یک نفر به تنهایی 38 هزار سکه بهار آزادی خریده بود.

وی افزود: قیمت سکه های خریداری شده در آن زمان توسط افراد مذکور به مبلغی حدود 1 میلیون و 300 هزار تومان بوده و هم اکنون آن را به بیش از 4 و نیم میلیون تومان می فروشند؛ این مسأله یک ثروت بادآورده را ایجاد کرده و سازمان امور مالیاتی باید از این افراد مالیات اخذ کند و توجهی به جوسازی هایی که علیه اخذ مالیات از خریداران سکه در فضای مجازی می شود توجه نداشته باشد.

پارسا اظهار داشت: همچنین در زمینه مالیات بر عایده ثروت که شامل خودرو، ملک، سکه و ارز می شود نیز باید مالیات اخذ شود؛ البته ناگفته نماند که مالیات از املاک، خودروها و سکه هایی اخذ می شود که برخی افراد آنها را خریداری کرده و به فروش سوداگرانه شان می پردازند.

وی یادآور شد: کسانی که به هر دلیل مالیات حقه را نمی پردازند، بدانند با آنها به شدت برخورد خواهد شد؛ ما در راستای برخورد با فرار مالیاتی تسلیم هیچگونه فشار داخلی، خارجی و مجازی نخواهیم شد./841/پ202/ق

گزیده ای از خبر را می توانید در کلیپ صوتی زیر بشنوید

تعداد بازدید : 8
حسین ثالث موید
ارسال نظرات